مدیر عامل تسکو: حکومت نظامی در واردات ایجاد شده است!

هفته گذشته و در خلال نمایشگاه الکامپ سال 1397، فرصتی دست داد تا به صحبت با جمال جعفری، مدیر عامل شرکت تسکو نشسته و به حرف‌های جنجالی و جالب وی گوش فرا دهیم. جعفری که سال‌هاست به عنوان نفر اول تسکو در کشور شناخته می‌شود، سال گذشته در این نمایشگاه از توسعه کار شرکت متبوعش و همچنین خشنودی بابت حمایت دولت در جلوگیری از قاچاق صحبت می‌کرد.

امسال ولی همه چیز تحت تاثیر شرایط عجیب اقتصادی قرار داشت و وی حتی عنوان می‌کرد که اگر چند ماه پیش این غرفه را رزرو نکرده بودند، اصلا در نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کرد! او با گلایه فراوان از وضعیت موجود گفت: ما حتی اگر بخواهیم با ارز خودمان هم جنس وارد کنیم، وزارت صنایع چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و آن را ممنوع اعلام کرده است. در واقع هر چیزی را ممنوع کرده‌اند با این استدلال که به آن نیازی نداریم!

جعفری با اشاره به اینکه واردات اجزا و قطعات جهت تولید آزاد است، گفت: ما در حدود ۳۰ درصد از محصولات‌مان تولیدی است؛ اگر هم سمت واردات سایر قطعات برویم، توجیه اقتصادی وجود ندارد، زیرا ممکن است در آینده واردات دوباره آزاد شود و ما به عنوان وارد کننده قطعات بدبخت شویم!

وی در پاسخ به پیش بینی شرایط آینده گفت: اگر امروز همه چیز باز شود، ما ۳ ماه آینده قحطی خواهیم داشت. در چنین شرایطی تنها تا یک ماه آینده دوام خواهیم آورد. از ۲ ماه گذشته هیچ قطعه‌ای به ما داده نشده است و به ناچار  مجبور به تعدیل شدید نیرو خواهیم شد.

مدیر عامل تسکو درباره پیشنهاد جهت برون رفت از وضع کنونی گفت: متاسفانه تمام دولت‌هایی که در ایران بوده‌اند، همگی بی فکر هستند. سری پیش ما توسط آمریکا تحریم شدیم، متوجه شدیم چه مشکلاتی داریم، پس از باز شدن تحریم‌ها بایستی آن‌ها را حل می‌کردیم اما دوباره پس از تحریم شدن دچار همان مشکلات شده‌ایم! آدم فلج که نباید جنگ برود، ما وقتی که نمی‌توانیم اوضاع اقتصاد را مدیریت کنیم، چنین وضعی حاکم می‌شود. یک روز ارز را بی‌حساب و کتاب باز می‌کنند و به یک عده خاص می‌فروشند و سپس آن را می‌بندند و می‌گویند تا ۶ ماه دیگر ارز نداریم! خب این حماقت را چه کسی باید جواب بدهد؟

وی با اشاره به اینکه در صورت ادامه وضع موجود چاره‌ای جز اخراج کارکنان ندارد گفت: سرانجام مجبور به تعدیل نیروی شدید بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهیم شد.  من تقریبا تاجری را نمی‌بینم که مانده باشد و همه رفتند. متاسفانه سیاست مشخصی نداریم. البته این بار تقصیر ما هم نبود و طرف مقابل (آمریکا) غیرمنطقی کار کرد اما ایراد ما به‌خاطر حماقت‌های گذشته‌مان است؛ هیچ‌کس هم به دنبال حل مشکلات نیست.

جعفری درباره شرایط کار تسکو تا پیش از این نوسانات شدید ارزی و اوضاع وخیم اقتصادی گفت: محصولات ما توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است، پارسال ۲ برابر سال گذشته‌اش فروختیم. امسال ۴ برابر نسبت به سال پیش برنامه ریزی فروش داشتیم، ۲۰ نفر نیروی جدید با برنامه‌ریزی مدون گرفتیم که ناگهان سیستم بسته شد و دچار این ایرادات شدیم.

ما زیر ساخت‌ها را آماده کرده بودیم، سرمایه‌گذاری کردیم و کارهای گوناگونی انجام دادیم. حتی به قدری در صنف موبایل پیشرفت کردیم که فقط یک کاتالوگ ویژه آن زدیم. الان ۶۰ نماینده موبایلی داریم و در حال حاضر قادر به تامین این قطعات دیگر نیستیم و مشخص هم نیست وضعیت کنونی تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

در حال حاضر تنها قادر به ارایه محصولات تولیدی خودمان که در بخش تجهیزات کامپیوتری هستند، خواهیم بود و برای سایر محصولات که در شاخه موبایل قرار می‌گیرند، کمبود جنس داریم. در واقع توجیه اقتصادی وجود ندارد که بر فرض قالب بیاوریم تا یک فندکی که ۱۰ هزار تومان می‌فروشیم، پس از این ۲۰ هزار تومان عرضه کنیم. این پروسه بین ۶ ماه تا ۱ سال طول خواهد کشید و حال پس از این زمان دوباره امکان دارد واردات باز شده و این محصول با ۱۰ هزار تومان عرضه گردد، آیا چنین ریسکی منطقی است؟

البته ما بیزینس بین الملل خودمان را راه‌اندازی کرده و در این حوزه هم مشغول فعالیت هستیم. از کشور چین به‌صورت مستقیم به کشورهایی چون اوکراین، برزیل و روسیه محصولات تسکو را صادر می‌کنیم. حجم این بیزینس ماهیانه بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار است و از آنجایی که به عنوان یک کالای چینی عرضه می‌شود، مشکلی هم با تحریم‌ها نداریم. البته این کاری بسیار بزرگ است که یک برند ایرانی کاری کرده که بسیاری از برندهای بین‌المللی قادر به انجام آن نبوده‌اند.

وی در پایان صحبت‌هایش از مدیاهای فعال حوزه خواستار شد تا با تیترهایی چون حکومت نظامی در واردات، به کمک فعالان این صنف بیایند و افزود شما اگر سری به خیابان ویلا بزنید، متوجه می‌شوید که جلوی واردات را کلا بسته‌اند. آیا قانون به آن‌ها اجازه چنین کاری را داده است؟

در پایان تصاویری از غرفه تسکو را مشاهده می‌کنید که همچون سال‌های گذشته در سالن ۳۸ نمایشگاه الکامپ قرار داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH