فایل MP4 چیست و چگونه می‌توان آن را اجرا کرد؟

همه فایل‌ها دارای شناسه‌ای هستند که اصطلاحا به آن‌ها فرمت می‌گوییم. فایل‌های ویدیویی با شناسه‌های مختلفی تولید می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها فرمت MP4 است. در این مقاله قصد داریم بدانیم که فرمت MP4 چیست و برای اجرا کردن آن چه اقداماتی لازم است. پس دعوت می‌کنیم همراه آی‌تی‌رسان باشید.

فایلی که پس از نام آن شناسه MP4. درج شده باشد، به عنوان یک فایل ویدیویی با فرمت MPEG-4 شناخته می‌شود. فایل‌هایی با این شناسه یکی از پرکاربردترین و عمومی‌ترین فرمت‌های ویدیویی هستند که به منظور دانلود و یا استریم فایل‌های ویدیویی در بستر اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع MP4 را باید یک فرمت ویدیویی بسیار کاربردی و فشرده شده دانست که توانایی ذخیره کردن صدا، زیرنویس و حتی تصویر را داراست.

فایل MP4 چیست؟

ابتدا باید بدانید که فایل‌های MP4 توسط گروه کارشناسان تصویر متحرک (Motion Picture Experts Group OR MPEG) و مطابق با استاندارد ISO/IEC 14496-12:2001 متعلق به ISO/IEC ایجاد شده‌اند. به همین خاطر MP4 یک استاندارد بین‌المللی برای کدنویسی صوتی و تصویری به شمار می‌رود. نسخه اولیه این فرمت با نام MPEG-4 Part 12 در سال 2001 و بر پایه فرمت فایل QuickTime یا همان MOV. تولید شد اما نسخه فعلی که با نام MPEG-4 Part 14 شناخته می‌شود، در سال 2003 عرضه شد.

فرمت MP4، خود را به عنوان یک فرمت چندرسانه‌ای ذخیره‌ای دیجیتال مطرح کرده است. اساسا فایل‌هایی با این شناسه، دسته‌ای از اطلاعات را شامل می‌شوند که به صورت فشرده شده در آمده‌اند. در حقیقت این فرمت، استانداری است که چگونگی ذخیره‌سازی اطلاعات در ظرف مخزن خود را تعیین می‌کند اما به نحوه کدگذاری اطلاعات اشاره‌ای ندارد.

سطح بالای فشرده‌سازی موجود در ویدیوهای MP4 به فایل‌های مربوطه این اجازه را می‌دهد که نسبت به دیگر فرمت‌های ویدیویی حجم کم‌تری داشته باشند. این را هم در نظر بگیرید که در این فرمت، کاهش حجم فایل‌ها به طور مستقیم کیفیت ویدیوها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و کیفیت اصلی تقریبا به طور کلی حفظ می‌شود. همین موارد باعث شده که شناسه MP4 به عنوان یک فرمت ویدیویی قابل حمل و مناسب فضای وب شناخته شود. با آن‌که یک فایل MP4 می‌تواند صداها را پخش کند، اما نباید آن را با شناسه‌هایی مانند MP3 و M4A اشتباه گرفت؛ فرمت‌هایی که تنها می‌توانند صداها را ذخیره کنند.

چگونه می‌توان یک فایل MP4 را اجرا کرد؟

از آن‌جایی که MP4 یک فرمت استاندارد شده برای ویدیوهاست، تقریبا تمام پخش‌کننده‌های ویدیویی از آن پشتیبانی کرده و قادر به اجرای آن هستند. برای باز کردن فایلی با این فرمت کافی است دو بار بر روی آن کلیک کنید تا پخش‌کننده ویدیوی پیش‌فرض سیستم‌عامل شما آن را اجرا کند. هر دو سیستم‌عامل موبایلی اندروید و آی‌اواس نیز به طور ذاتی قادر به پخش فایل‌های MP4 هستند که برای انجام این کار تنها باید فایل مورد نظر را لمس کنید.

دو سیستم‌عامل ویندوز و مک هم بدون نیاز به نصب هرگونه نرم‌افزار اضافی توانایی پخش چنین فایل‌هایی را دارا هستند. در ویندوز این کار به کمک برنامه ویندوز مدیاپلیر به انجام می‌رسد اما وظیفه اجرای این دستور در سیستم‌عامل مک بر عهده نرم‌افزار QuickTime قرار دارد. البته شما می‌توانید پخش‌کننده پیش‌فرض این فرمت ویدیویی را تغییر دهید اما اگر از نرم‌افزارهای جانبی استفاده می‌کنید، این احتمال بسیار بالاست که پخش‌کننده جدید شما به طور پیش‌فرض فایل‌های MP4 را اجرا کند.

11 در مورد “فایل MP4 چیست و چگونه می‌توان آن را اجرا کرد؟”

  1. محمود قائدی

    من هم همین مشکل دارم راهنمایی کنید میزنه برنامه ای که این فایل را اجرا کند ندارید

  2. سلام من میخوام یه فایل برای یه سایت بفرستم میگه فرمت بایدmp4باشه چیکارکنم ازدوربین گوشی فیلم بگیرم mp4باشه؟

    4
    45
  3. سلام وقت خوش
    من یه فایل ام پی فور دارم که می خونم از حافظه گوشی انتقال بدم ب کارت،چیکار باید کنم؟راهنمایی لطفا…..

    4
    2
  4. یه فایل mp4 درمسنجر لایت برام اومده بازنمیشه دوبار میرنم روش پیغام میدهprepairng file download پلیر هم دارم نگاه میکنم درلیستش اصلا فایلهای مسنجر لایت رو نداره چکارکنم میشه راهنمایی کنید ممنونم

    1
    5
  5. سلام خسته نباشید با فایل تصویری مواجه شدم با پسوند mp4 etag که برنامه های گوشی من قادر به باز کردن آن نیستن ضمنا حجم فایل ۱G نشان میدهد اگر اطلاعاتی در این مورد دارید راهنمایی بفرمایید ممنون.

    2
    10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH