آیا نوکیا 7.1 با سیستم‌عامل اندروید خام می‌تواند برگ برنده این کمپانی در بازار باشد؟

صرف‌نظر از باورهای شما، گوشی‌های برند نوکیا همچنان زنده هستند و در سال 2018 روانه بازار می‌شوند. این هندست‌ها توسط کمپانی فنلاندی HMD Global طراحی و ساخته شده‌اند و هدف از طراحی آن‌ها، گنجاندن ویژگی‌های پیشرفته در قالب یک پکیج جذاب و مقرون‌به‌صرفه بوده است.

نوکیا 7.1 جدیدترین نمونه از این سری محصولات است و اکنون امکان پیش‌سفارش آن نیز وجود دارد. با وجود طراحی ناچ‌دار مشابه آی‌فون X، سیستم دوربین دوگانه برای ثبت عکس‌های پرتره با افکت بوکه و سیستم‌عامل اندروید دستکاری نشده، این هندست امیدوار است تا بتواند مشتریان را وسوسه نماید.

نوکیا 7.1 ظاهرا یک اسمارت‌فون میان‌رده است؛ اگرچه مدیران HMD Global در جریان رویداد معرفی این هندست طی هفته جاری، آن‌را به‌عنوان “پرچم‌دار مقرون‌به‌صرفه” نام‌گذاری کردند. چرا آن‌ها نباید این‌کار را انجام دهند؟ به هرحال نوکیا 7.1 دارای برخی ویژگی‌هایی است که در جدیدترین و بزرگ‌ترین اسمارت‌فون‌های تولیدکنندگانی نظیر سامسونگ، هواوی و وان‌پلاس مشاهده می‌شود.

وجود نمایشگر ناچ‌دار، قابلیت شارژ سریع، دوربین دوگانه برای مات نمودن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره و نمایشگر HDR همگی در فهرست ویژگی‌های قابل‌توجه نوکیا 7.1 جای می‌گیرند؛ خصوصا آن‌که این هندست با قیمت رقابتی 299 پوند در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

با نگاه داشتن نوکیا 7.1 در دستان خود، استحکام و یکپارچگی این محصول را به شکل اعجاب‌انگیزی احساس خواهید کرد. لبه‌های رنگی دوگانه برش‌خورده با الماس ظاهرا یک ترفند بازاریابی برای ایجاد نمایی براق و فلزی از دستگاه است و به وقار بیش‌تر نوکیا 7.1 کمک می‌کند. این شکوه در گوشی‌هایی با محدوده قیمتی مذکور، کم‌تر به چشم می‌خورد.

البته اشتباه برداشت نکنید. قرار نیست تصادفا به جای آی‌فون XS خود، اسمارت‌فون نوکیا 7.1 دوستتان را در جیب قرار دهید. این گوشی به آن اندازه ممتاز به‌نظر نمی‌رسد.

نوکیا 7.1 مجهز به نمایشگری برش‌خورده است. این بریدگی کوچک در بالای صفحه‌نمایش از دوربین سلفی، اسپیکر و سنسورهای مجاورت میزبانی می‌کند.

در داخل قاب دستگاه، تراشه اسنپ‌دراگون 636 ساخت شرکت کوالکام به همراه 3 گیگابایت رم گنجانده شده است. نوکیا هندست جدید خود را در مدل‌هایی با 32 یا 64 گیگابایت حافظه‌داخلی به فروش می‌رساند و در هر 2 مدل امکان افزایش ظرفیت حافظه از طریق کارت میکرو اس‌دی نیز وجود دارد. بعلاوه نوکیا 7.1 از یک باتری 3060 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع از طریق درگاه USB-C بهره می‌گیرد. در صورتی‌که عجله دارید، شارژر 18 واتی ارایه شده در داخل جعبه، شارژ 50 درصدی باتری دستگاه ظرف مدت زمان نیم ساعت یا بیش‌تر را تضمین می‌کند. متاسفانه نوکیا 7.1 علیرغم بهره‌مندی از قاب پشتی شیشه‌ای از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نخواهد کرد.

صرف‌نظر از طراحی جدید، سیستم‌عامل اندروید وان در واقع بزرگ‌ترین برگ برنده برای HMD Global به‌شمار می‌آید. این موضوع به معنای تضمین دریافت ماهیانه به‌روزرسانی‌های امنیتی و پچ‌ها به‌صورت مستقیم از سوی گوگل است. اندروید وان بایستی امنیت بهتری را برای هندست شما به ارمغان بیاورد؛ چرا که با افزودن توئیک‌های شخصی توسط تولیدکننده گوشی، عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری با وقفه مواجه نخواهد شد. بعلاوه نوکیا 7.1 از فضای ذخیره‌سازی رایگان و نامحدود گوگل فوتوز بهره خواهد برد.

جدیدترین افزونه عرضه شده از سوی HMD Global، بخشی از برنامه اندروید وان بوده و این موضوع به معنای تضمین دریافت ماهیانه به‌روزرسانی‌های امنیتی از سوی گوگل است.

علیرغم کلیه محاسن گوگل، جدیدترین اسمارت‌فون نوکیا که در اوایل ماه آگوست عرضه می‌شود، مجهز به سیستم‌عامل اندروید 9.0 P نخواهد بود. نوکیا پیش‌تر به‌روزرسانی عمده سیستم‌عامل موبایل برای سایر هندست‌های تولیدی خود را منتشر نموده و وعده داده که به‌روزرسانی مذکور در آینده‌ای بسیار نزدیک برای نوکیا 7.1 نیز عرضه خواهد شد. اما این اقدام برای هندستی که قرار است ارتباطی بسیار مستحکم با گوگل داشته باشد، اشتباهی عجیب به‌نظر می‌رسد.

اندروید P در بردارنده پیشرفت‌هایی شامل باتری تطبیقی و روشنایی تطبیقی است که با نحوه استفاده شما از گوشی سازگار شده و به‌منظور پیش‌بینی تنظیمات جهت افزایش بهره‌وری دستگاه، اولویت‌های شما را فرا می‌گیرند. در زمان مقایسه نوکیا 7.1 و هندست‌های تولیدی کمپانی‌هایی نظیر هواوی و سامسونگ با قیمت‌های مشابه، اندروید وان به وضوح بزرگ‌ترین وجه تفاوت محسوب می‌شود. هر 2 تولیدکننده مذکور به‌خاطر عقب‌نشینی هنگام عرضه جدیدترین به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل اندروید برای هندست‌های قدیمی‌تر خود شناخته شده هستند. هواوی و سامسونگ، اسمارت‌فون‌هایی با نسخه‌های بسیار سفارشی اندروید را به فروش می‌رسانند. این موضوع بدان معناست که هندست‌های مذکور دارای برخی ویژگی‌های مفیدی هستند که در هیچ کجای دیگر مشاهده نخواهند شد (به‌عنوان مثال سامسونگ مدت‌ها پیش از گوگل از اپلیکیشن‌های تقسیم صفحه‌نمایش برخوردار بود). اما این‌کار می‌تواند سرعت عرضه ویژگی‌های قابل‌انتظار نظیر باتری تطبیقی را کند نماید.

نوکیا باور دارد که شما همان نسخه خام و دستکاری‌نشده اندروید که در طیف گوشی‌های پیکسل گوگل عرضه می‌شود را ترجیح خواهید داد. شایان به ذکر است که شرکت فنلاندی، تنها تولیدکننده‌ای نیست که عرضه سریع‌تر پچ‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید برای کاربران را اولویت خود قرار می‌دهد. اخیرا موتورولا نیز هندستی به نام موتورولا وان را با سیستم‌عامل اندروید وان و قیمتی مشابه روانه بازار کرده است.

سیستم دوربین دوگانه شامل حسگرهای 12 و 5 مگاپیکسلی در قسمت پشتی نوکیا 7.1 قرار گرفته است. این سنسورها به‌منظور افزودن تارشدگی بوکه مصنوعی در پشت سوژه‌های عکس‌های پرتره با یکدیگر کار می‌کنند.

سیستم دوربین دوگانه در پشت نوکیا 7.1 مجهز به یک سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و یک حسگر 5 مگاپیکسلی برای سنجش عمق است.

نوکیا می‌گوید که لنز دوگانه به لطف قابلیت‌های HDR بهبودیافته بایستی عکس‌هایی بهتر و دقیق‌تر را در شرایط نوری ضعیف ثبت نماید. متاسفانه این موضوع در ارزیابی‌های کوتاه‌مدت دستگاه مورد تائید قرار نگرفت. در بخش جلویی نوکیا 7.1 یک سنسور 8 مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی و برقراری تماس‌های ویدیویی تعبیه شده است. نوکیا همچنان ویژگی “Bothie” خود را ارایه نموده است. این مشخصه، تصاویری که به‌صورت هم‌زمان توسط دوربین‌های جلویی و پشتی دستگاه ثبت شده را به یکدیگر متصل می‌کند. احتمالا برخی از کاربران مایل هستند تا از دوستان خود عکس‌های جالبی بگیرند و در عین‌حال حالت چهره خود را نیز ثبت نمایند.

پیش‌سفارش نوکیا 7.1 از روز 5 اکتبر در بریتانیا و اروپا آغاز شده است. نخستین سفارشات بایستی در روز 18 اکتبر 2018 به مشتریان تحویل داده شوند. قیمت‌گذاری این هندست در بریتانیا از 299 پوند آغاز می‌شود؛ در حالی‌که مشتریان اروپایی بسته به منطقه سکونت خود بایستی در بازه 299 یورو تا 349 یورو هزینه نمایند. بررسی نوکیا 7.1 را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH