آیا قابلیت‌های دوربین پیکسل 3 گوگل برای رقابت با دیگر پرچمداران کافی است؟

کمپانی گوگل سرانجام از دو گوشی پرچمدار خود یعنی گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال رونمایی کرد. معرفی این دو دیوایس از چندین جهت حائز اهمیت بود که شاید مهم‌ترین دلیل آن، اطلاع از چگونگی چینش دوربین و عملکرد آن باشد. حال که همه چیز درباره دوربین این دو پرچمدار مشخص شده، قصد داریم بررسی کنیم که آیا تک دوربین برادران پیکسل 3 با وجود قابلیت‌های جدیدش یارای رقابت با دیگر پرچمداران حال حاضر را دارد یا خیر. دعوت می‌کنیم همراه آی‌تی‌رسان باشید.

اهالی مانتین ویو به درخشش این دوربین خوش‌بین هستند؛ همان‌گونه که لیزا ما (Liza Ma)، مدیر بخش تولیدات گوگل و برین راکووسکی (Brian Rakowski)، سرپرست بخش مدیریت تولیدات گوگل در طول برگزاری مراسم معارفه پیکسل‌های جدید، در این مورد بسیار صحبت کردند. خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، دوربین هر دو پیکسل 3 آن‌قدر خوب است که می‌تواند یکی از نقاط قوت این دو باشد. ضمن آن‌که با اضافه شدن برخی قابلیت‌های جذاب به این دوربین، گوگل امیدوار است که پرچمدارانش دوباره در صدر برترین گوشی‌های اندرویدی از حیث دوربین قرار بگیرند.

پیکسل‌های جدید برخلاف رقبای پرچمدار خود که از دو یا سه دوربین بهره می‌برند، تنها به یک دوربین مجهز شده‌اند. سنسور تک دوربین سوگولی‌های گوگل یک نمونه 12.2 مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به اندازه 1.4 میکرون است که لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 را پیش روی خود می‌بیند. از قابلیت‌های مورد انتظار این دوربین می‌توان به فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، فوکوس خودکار دوال پیکسل، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و لرزشگیر دیجیتال یا الکترونیکی (EIS) اشاره کرد.

همان‌گونه که در پیکسل‌های سال گذشته دیده بودیم، پیکسل‌های امسال نیز از چیپ پیکسل ویژوال کور (Pixel Visual Core) بهره می‌برند تا فناوری +HDR را بر روی تصاویر فعال کنند. علاوه بر این، امسال ویژگی جدیدی به دوربین پیکسل 3 اضافه شده که با نام تاپ شات (Top Shot) شناخته می‌شود. این قابلیت نگرانی شما بابت از دست دادن یک لحظه خاص از روی دادن یک واقعه و یا اتفاقی جذاب را از بین می‌برد؛ زیرا حالا پیکسل‌های جدید قادرند از هر صحنه‌ای که مد نظرتان است، چندین تصویر، آن هم با تاثیر +HDR به ثبت برسانند تا بهترین مورد برای نمونه نهایی انتخاب شود. اگر هم از الگوریتم دوربین گوگل ناراضی بودید، خودتان هم می‌توانید از بین تصاویر ثبت شده، نمونه دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

توانای‌هایی چیپ ویژوال کور به همین جا ختم نشده و یک قابلیت دیگر با نام Super Res Zoom را نیز به پرچمداران سال 2018 گوگل آورده است. در حقیقت این قابلیت آمده تا جای خالی لنز تله‌فوتو را در پیکسل 3 پر کند. عملکرد این قابلیت هم به این گونه خواهد بود که پس از ثبت زنجیره‌ای چندین عکس به صورت پشت سر هم، از تعدادی الگوریتم استفاده خواهد شد تا یک تصویر با رزولوشن بالا ایجاد شود. سپس شرایط مهیا می‌شود تا عکسی ثبت شود که پس از زوم کردن، کیفیتش را از دست ندهد. قابلیت دیگری نیز در دوربین پیکسل‌های جدید گنجانده شده که با نام دید در شب (Night Sight) شناخته می‌شود. این ویژگی جذاب بار دیگر از الگوریتم‌های اختصاصی گوگل و چیپ ویژوال کور بهره می‌گیرد تا بدون نیاز به استفاده از فلش، به روشن‌تر شدن و تعادل کیفیت و نور تصاویر در محیط‌های کم‌نور کمک کند.

با این‌که گوگل در قاب پشتی پرچمدارانش از یک دوربین استفاده کرده، اما دوربین سلفی پیکسل‌های جدید از نوع دوگانه است. سنسورهای این مجموعه هر دو رزولوشن 8 مگاپیکسلی داشته که یکی نمونه اصلی و دیگری نیز یک نمونه با لنز واید است تا سلفی‌هایی دسته جمعی، بدون از دست دادن شخص یا سوژه در کادر تصویرتان به ثبت برسانید. لنز واید این مجموعه زاویه دید 97 درجه‌ای داشته که از قابلیت زوم کردن برای استفاده از فضای بیش‌تر در کادر تصویر نیز سود می‌برد.

گوگل لنز نیز با دوربین برادران پیکسل 3 ترکیب شده و به لطف چیپ ویژوال کور، در بسیاری از شرایط و موقعیت‌ها نیازی به اتصال داده تلفن همراه ندارد. کار به همین جا ختم نشده و پیکسل‌های عزیز از Google Playground نیز سود می‌برند که کاربر را قادر می‌سازند کاراکترهای واقعیت افزوده را بر روی عکس‌ها و ویدیوهای خود الحاق کند. در پایان لیزا ما و برین راکووسکی به برخی دیگر از ویژگی‌های گوناگون دوربین پیکسل‌های جدید اشاره کردند که برای نمونه می‌توان به فوکوس خودکار متحرک (motion autofocus) اشاره کرد. این مورد به کاربر اجازه می‌دهد سوژه مورد نظر را حین فوکوس حرکت دهد. به علاوه باید به بهبود حالت عکس‌برداری در پرچمداران جدید گوگل نیز اشاره کنیم که کاربر را قادر می‌سازد عمق میدان و یا سوژه کانونی عکس را تغییر دهد.

در پایان باید گفت که دوربین پیکسل 3 به نظر بسیار عالی است اما چه راضی باشیم چه نباشیم، این همان چیزی است که گوگل قصد ارایه کردنش را داشت. ما منتظریم ببینیم که پس از عرضه رسمی این دو پرچمدار در روزهای آینده، عملکرد این دوربین در دنیای واقعی چگونه خواهد بود و گوگل تا چه زمانی می‌تواند از این دوربین سخن بگوید و تعریفش را بکند. ما که انتظار داریم دوربین برادران پیکسل 3 تا مدت‌ها سوژه بحث تحلیلگران باشد. شما چگونه فکر می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH