مقایسه اولیه پیکسل 3 ایکس ال و گلکسی نوت 9؛ جویای نام و صاحب‌نام!

شاید بتوان پیکسل 3 ایکس ال را شایسته‌ترین نماینده از سوی گوگل برای رقابت با گلکسی نوت 9 سامسونگ دانست. با آن‌که سوگولی گوگل به تازگی معرفی شده، اما کهکشانی سامسونگ مدت‌هاست که در بازارها موجود بوده و اولین اسمارت‌فونِ پرچمدارِ معرفی شده برای پاییز است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه پیکسل 3 ایکس ال و گلکسی نوت 9 سامسونگ بپردازیم که یکی در دنیای اسمارت‌فون‌ها صاحب نام بوده و دیگری به دنبال کسب شهرت است.

کهکشانی قلم‌دار سامسونگ آن‌قدر خوب است که نیاز به هیچ تعریفی ندارد. طراحی زیبا، عملکرد بسیار درخشان، سخت‌افزار عالی و لقب غنی‌ترین اسمارت‌فون در سراسر دنیا از نظر امکانات و قابلیت‌ها، از گلکسی نوت 9 یک غول ساخته است. در آن طرف قضیه پیکسل 3 ایکس ال قرار دارد که تازه قصد دارد قدم در میدان بزرگان بگذارد و عملیاتش را آغاز کند. با آن‌که شهرت سری پیکسل، خود به تنهایی کافی است تا بدانیم با چه محصول شگرفی طرف هستیم، اما برای کاربران و خریداران این مهم است که بدانند گوشی هزار دلاری‌شان چه چیزهایی برای رقابت با دیگر رقبا در چنته دارد. خب حالا به مقایسه جنبه‌های مختلف این دو عزیز دوست‌داشتنی می‌پردازیم. همراه آی‌تی‌رسان باشید.


طراحی

هر چند که این دو در بحث مشخصات، اعداد و ارقام تقریبا مشابهی را ارایه می‌دهند، اما تمایل ما بیش‌تر به سمت گلکسی نوت 9 است. کهکشانی سامسونگ به یک نمایشگر 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2960 در 1080 پیکسل یا همان +QHD (به معنای کیفیتی 4 برابر بیش‌تر از اچ‌دی) مجهز شده، اما پیکسل 3 ایکس ال از یک پنل 6.3 اینچی OLED با همین رزولوشن بهره می‌برد. هر دو پنل از کیفیت خارق‌العاده‌ای برخوردارند؛ خصوصا آن‌که نمایشگر پیکسل جدید از سوی دیسپلی‌میت به عنوان بهترین نمایشگر موبایلی تا به امروز شناخته شده است.

با این حال ظاهر این پنل چندان به دل ننشسته و برشِ بزرگ بالای نمایشگر آن کمی در ذوق ما می‌زند. در آن طرف گلکسی نوت 9 از حاشیه فوقانی یکنواخت و طراحی مدرنی بهره می‌برد و برخلاف پیکسل 3 ایکس ال، در پایین نمایشگرش حاشیه زیادی دیده نمی‌شود. شاید بسیاری از کاربران با عیب‌های پیکسل 3 در بخش طراحی مشکلی نداشته باشند اما مهم این است که نماینده سامسونگ از رقابت در هیچ زمینه‌ای واهمه ندارد.


رابط کاربری

زمانی که یک گوشی از سری پیکسل داشته باشید، می‌توانید ادعا کنید که معتبرترین و به‌روزترین سیستم‌عامل اندروید در اختیار شماست. پیکسل جدید نیز در این زمینه برتر از گلکسی نوت 9 و دیگر رقیبانش بوده و همین حالا تجربه استفاده از پایدارترین نسخه اندروید 9.0 را برای کاربرش فراهم می‌کند. حتما می‌دانید که این نسخه از اندروید در پیکسل 3، نمونه‌ای بدون دستکاری و نسخه‌ای خام است اما برخی افراد تمایل دارند که پوسته‌ای متفاوت از اندروید خام را داشته باشند. مانند آن‌چه که در گوشی‌های سامسونگ با نام سامسونگ اکسپرینس شناخته شده و یک نمونه شیک و مدرن است.

در حالی که بسیاری از افراد اندروید خام و روان را از بین این دو ترجیح می‌دهند، عده‌ای هم هستند که علاقه فراوانی به قابلیت‌های اضافه داشته و بیخیال گزینه‌هایی مثل کاربردهای قلم استایلوس، عملکردهای بخش خمیده نمایشگر و حالت دسکتاپ (DeX Mode) نمی‌شوند! اگر آدم ساده زیستی باشید، پیکسل 3 گزینه بهتری برای شماست، اما اگر از گوشی خود استفاده‌های کاری کرده و به دنبال بهره‌وری هستید، در انتخاب گلکسی نوت 9 شک نکنید.


عملکرد

هر دو گوشی مورد نظر ما از تراشه اسنپدراگون 845 بهره می‌برند (البته در پیکسل 3 برای مدیریت مصرف انرژی، فرکانس هر دو خوشه پردازنده به میزان 0.2 گیگاهرتز کاهش یافته است) اما با این حال هنگام بررسی اولیه این گوشی، متوجه شدیم که نسبت به گلکسی نوت 9 پاسخ‌گویی بهتری به دستورات داشته و عملکرد روان‌تری را ارایه می‌دهد. در حقیقت منظور ما، چگونگی اجرای عملیات‌های پایه مانند پیمایش در رابط کاربری و پاسخ به لمس کاربر است. این را نگفتیم که بگوییم گلکسی نوت 9 هیچ حرفی برای گفتن ندارد. سوگولی سامسونگ نیز بسیار روان عمل کرده و حتی در زمان اجرای عناوین سنگین گرافیکی، فریم‌های بیش‌تری به نمایش در می‌آورد.

با این حال پاسخ‌گویی آن به لمس در حد و اندازه‌های پیکسل 3 ایکس ال عالی نیست. قطعا حضور نسخه خام اندروید 9.0 تاثیر مستقیمی در این قضیه دارد. در بخش حافظه، اما برتری با گلکسی نوت 9 است. پیکسل‌های جدید در دو حافظه 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شوند اما کهکشانی سامسونگ در دو مدل 128 و 512 گیگابایتی به دست کاربران می‌رسد. به علاوه، آقای قلم‌دار سامسونگ از درگاه کارت حافظه نیز سود می‌برد اما پیکسل 3 از آن محروم است. این را هم در نظر بگیرید که نماینده گوگل تنها 4 گیگابایت رم دارد اما غول شرقی از 6 و 8 گیگابایت رم بهره می‌برد.


دوربین

سال گذشته به وضوح شاهد آن بودیم که یادگیری ماشینی و استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری چگونه موجب شد تا پیکسل 2 با تک دوربین خود لقبِ دارنده بهترین دوربین موبایلی را به خود اختصاص دهد. امسال هم پیکسل 3 ایکس ال و برادرش از یک دوربین بهره می‌برند اما گوگل با اضافه کردن برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری و بهره جستن از توانایی‌های چیپ ویژوال کور قول عملکردی درخشان را داده است. در آن طرف گلکسی نوت 9 حضور داشته که دوربین دوگانه آن با کسب امتیاز 103 در بنچمارک DxOMark عیارش را نشان داده است.

ضمنا نباید از توانایی دوربین این دستگاه در بخش فیلم‌برداری نیز غافل شد که با ثبت ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم در حالت اچ‌دی و یا ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه در نوع خود یکی از بهترین‌هاست. البته توانایی‌های پیکسل 3 بیش از این‌هاست. گوگل با در نظر گرفتن دوربین سلفی دوگانه برای پرچمداران جدیدش دل اهالی سلفی‌بگیر را نیز به دست آورده است. این سیستم از دو سنسور 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که یکی از آن‌ها لنز واید دارد تا کاربران بتوانند سلفی‌های گروهیِ گسترده‌ای ثبت کنند.


باتری

در خصوص مقایسه چنین مواردی باید منتظر بررسی‌های آزمایشگاهی ماند اما اگر بخواهیم از روی مشخصات قضاوت کنیم، باتری 3,430 میلی‌آمپر ساعتی پیکسل 3 ایکس ال به سختی می‌تواند یارای رقابت با باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی گلکسی نوت 9 را داشته باشد. هر چند که شارژدهی باتری به عوامل دیگری نیز بستگی دارد و  فرکانس پایین‌تر پردازنده و بهینه‌سازی‌های گوگل تا حدودی به عمر بیش‌تر باتری پرچمدارش کمک کرده است. در هر حال این دو شارژدهی راضی‌کننده‌ای خواهند داشت.

در این بین باید اشاره کنیم که هر دو پرچمدار پیش رو از قابلیت شارژ وایرلس نیز بهره می‌برند. در زمان بررسی اولیه تبلت پیکسل اسلیت، این محصول توانست عمر باتری 10 ساعته را از خود به ثبت برساند. البته پیکسل 3 یک گوشی هوشمند است و قطعا تفاوت‌هایی در سخت‌افزار و نحوه پردازش میان این دو وجود دارد اما امیدواریم عملکرد خوب تبلت گوگل در گوشی پرچمدارش نیز نمایان شود. با این حال اگر تنها اهل وب‌گردی و کارهای روزمره عادی باشید، پیکسل جدید شما را ناراضی نخواهد کرد اما اگر اهل بازی‌های سنگین و گرافیکی باشید، آن‌گاه باید ببینیم سوگولی گوگل چه حرف‌هایی برای نحوه مدیریت مصرف باتری دارد.


انتظارات

هر دو دیوایس مورد نظر قیمتی بالا را پیش روی خود می‌بینند که به دلیل پرچمدار بودنشان طبیعی هم هست. با این حال پیکسل 3 ایکس ال به دلیل حدود 100 دلار قیمت کم‌تری که دارد، از شانس بیش‌تری برای ربودن دل کاربران برخوردار است! قیمت پیکسل جدید حدود 900 دلار و قیمت گلکسی نوت 9 نیز در حدود هزار دلار است. همین تفاوت 100 دلاری شاید برای خیلی‌ها مهم باشد و شاید هم بعضی‌ها به آن اهمیتی ندهند، اما شخصا فکر می‌کنم آن همه امکانات اضافی و قابلیت‌ها در گلکسی نوت 9 ارزش پرداختن صد دلار بیش‌تر را دارد.

غول‌های پیش روی ما هر کدام از قابلیت‌های منحصر به‌فردی بهره می‌برند. برای مثال می‌توان به قلم استایلوس، سنسور ضربان قلب، جک هدفون و برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری اشاره کرد که پیکسل 3 ایکس ال از داشتن آن‌ها محروم است. اما از طرفی پیکسل 3 آینده درخشان را به واسطه استراتژی یکنواخت گوگل پیش روی خود می‌بیند. این گوشی از آن دسته از گوشی‌هاست که فقط و فقط کار می‌کند؛ بدون این‌که استهلاک یا عوارضی داشته باشد. این محصول حتی در بعضی جنبه‌ها از گلکسی نوت 9 نیز برتر است. حال انتخاب با شماست که 100 دلار بیش‌تر برای کهکشانی سامسونگ بپردازید یا پیکسل 3 ایکس ال را انتخاب کنید و 100 دلار پس‌انداز کنید!

1 در مورد “مقایسه اولیه پیکسل 3 ایکس ال و گلکسی نوت 9؛ جویای نام و صاحب‌نام!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH