کالبدشکافی مدل 11 اینچی آی‌پد پرو اپل توسط iFixit

چند روز پیش iFixit گزارش‌های جداگانه خود را در خصوص کالبدشکافی مک‌بوک ایر جدید و مک مینی جدید اپل منتشر کرد. حالا در وب‌سایت این گروه، گزارش جدیدی بارگذاری شده که در حقیقت مربوط به کالبدشکافی مدل 11 اینچی آی‌پد پرو 2018 در کنار اپل پنسیل 2 است. برای آن‌که بدانید در دل آی‌پد جدید اپل و قلم همراه آن چه می‌گذرد، همراه آی‌تی‌رسان باشید.

برای شروع کار، iFixit پنل نمایشگر را از این تبلت جدا کرد. اولین چیزی که مورد توجه قرار گرفت، قطعات صوتی این دستگاه بود که شامل چهار ووفر (برای صدای کوتاه) و چهار توییتر (برای صدای بلند) می‌شود. متاسفانه اسپیکرها و پوشش بورد اصلی مانع از دسترسی به پردازنده اصلی شد اما در نهایت iFixit توانست به تمام بورد اصلی دسترسی پیدا کند. در این بخش چیپست اپل A12x بایونیک، حافظه 64 گیگابایتی (از نوع فلش و ساخت توشیبا)، دو رم میکرون با مجموع ظرفیت 4 گیگابایت، کنترلر NFC، ماژول‌های وای‌فای و بلوتوث اپل، دو کنترلر صفحه لمسی (ساخت برودکام) و کنترلر انرژی ساخت کمپانی تگزاس اینسترومنتس (Texas Instruments) قابل مشاهده بود.

پس از رسیدن به بخش باتری، iFixit به این موضوع پی برد که باتری آی‌پد پرو جدید نسبت به نسل قبلی قابلیت جایگزینی بالاتری دارد. این موضوع به دلیل استفاده مجدد اپل از زبانه‌های کشسان برای باتری آی‌پد پرو 11 اینچی است که به صورت شش نوار U شکل در این دستگاه قابل مشاهده‌اند. iFixit توضیح داده که هر یک از این نوارها دارای دو زبانه است. بنابراین تعمیرکاران حتی پس از شکستن هر کدام از این زبانه‌ها نیز شانس مجددی برای تعمیر این دستگاه دارند.

پس از شکافتن آرام بدنه با باز کردن نوار چسب‌ها، iFixit هم‌چنان مقدار زیادی از نوار چسب‌ها را مشاهده کرد که در بخش زیرین سمت چپ باتری قرار داشتند. سرانجام پس از اندکی تلاش، کارشناسان توانستند باتری را از بدنه آزاد کنند. پس از بررسی‌ها مشخص شد ظرفیت این باتری برابر با 7,812 میلی‌آمپر ساعت بوده که در ولتاژ 3.77 ولت و با توان 29 وات ساعت کار می‌کند. جالب است بدانید توان این باتری، کم‌تر از رقم 30.8 وات ساعت باتری موجود در آی‌پد پرو 10.5 اینچی است.

در نگاه به قطعات سیستم تشخیص چهره فیس آی‌دی، iFixit اشاره داشت این قطعه از نظر پایه‌ای دقیقا همان سخت‌افزاری است که پیش از این در دیوایس‌های اپل نظیر آی‌فون 10 (آی‌فون X) دیده بودیم که این بار تنها با اعمال برخی اصلاحات از سوی تولیدکننده همراه شده است. پس از این مرحله، کارشناسان iFixit قطعاتی هم‌چون اسپیکرها، بورد شارژینگ اپل پنسیل 2 و پورت USB-C را از بدنه جدا کردند که در حقیقت برخلاف نمونه‌های موجود در آی‌پدهای قبلی، قطعاتی کاملا ماژولار بودند. برخلاف پورت لایتنینگ در آی‌پد سابق که به بورد اصلی لحیم شده بود، پورت USB-C موجود در آی‌پد پرو 11 اینچی می‌تواند کاملا مستقل از بورد اصلی جای‌گذاری شود.

در پایان، iFixit از تیغه اولتراسونیکی خود برای شکافتن قلم جدید اپل پنسیل 2 بهره گرفت و به باتری، سیم‌پیچ مربوط به شارژ بی‌سیم، آهنربای تنظیمی و کنترلر لمس برودکام دست یافت. هم‌چنین کارشناسان اشاره کردند در این مرحله با یک توری خازنی روبرو شدند که احتمال داده می‌شود به منظور ثبت ورودی‌های لمس کاربر در قلم جدید اپل به کار گرفته شده است. مطابق گفته‌های iFixit، این توری ویژه می‌تواند به اپل پنسیل جدید برای تشخیص مکان لمس کاربر بر روی این قلم کمک کند.

در مجموع، iFixit امتیاز نهایی 3 از 10 را برای تعمیرپذیری آی‌پد پرو 11 اینچی در نظر گرفت. بد نیست بدانید هر چه امتیاز یک دستگاه به رقم 10 نزدیک‌تر باشد، به معنای آسان‌تر بودن تعمیر آن است. مزیت‌های بزرگ آی‌پد پرو جدید در امر تعمیر‌پذیری، به پورت ماژولار USB-C و عدم وجود دکمه فیزیکی هوم برمی‌گردد که تاکنون به عنوان یکی از بخش‌های صعب‌الوصول با تعمیر‌پذیری پایین به حساب می‌آمد. با این حال iFixit به این موضوع اشاره کرده که وجود نوارچسب‌ها با فاصله نزدیک از هم در بدنه آی‌پد پرو جدید موجب شده که کار تعمیر آن هم‌چنان با دشواری‌هایی روبرو باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH