همه چیز درمورد موتور بازی‌سازی یونیتی: رویاهای‌تان را به بازی تبدیل کنید!

اگر یک توسعه دهنده بازی و یا مشتاق بازی‌ سازی هستید، ابتدا باید موتور بازی‌ سازی مناسب را پیدا کنید. بدیهی است که موتور بازی‌ سازی شما می‌تواند بر کل روند توسعه بازی تأثیر بگذارد. بنابراین، این تصمیم ساده‌ای نیست. با این حال، ما فرض می‌کنیم که شما مقداری در این زمینه تحقیق کرده‌اید که اگر این کار را کرده باشید، مطمئنا چیز‌های زیادی از Unity شنیده‌اید.

موتور بازی‌ سازی Unity قطعاً یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد (به‌ویژه در حوزه‌ توسعه بازی‌های مستقل). همانطور که گفته شد، به دلیل محبوبیت آن، این توصیه‌ها همیشه به چیستی و چگونگی یونیتی نمی‌پردازند، چه برسد به اینکه بگویند چرا یونیتی انقدر محبوب شده‌ است!

خب امروز، ما اینجا هستیم تا این کار انجام دهیم. ما نه تنها در مورد اینکه یونیتی چیست صحبت می‌کنیم، بلکه درمورد آنچه که یونیتی از نظر توسعه بازی به شما ارائه می‌دهد و اینکه چرا باید بازی‌های خود را با یونیتی بسازید نیز صحبت خواهیم کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: موتور بازی‌سازی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

یونیتی چیست؟

یونیتی یک موتور بازی دوبعدی و سه‌بعدی است که از سال 2005 به وجود آمده است. این موتور توسط Unity Technologies توسعه یافته و به منظور دسترسی بیشتر توسعه‌دهندگان به ابزارهای توسعه بازی که در آن روزها یک سرمایه گذاری بدیع بود، ساخته شده است. در طول این چند ساله، موتور یونیتی به طور چشمگیری تغییر کرده و گسترش یافته است و توانسته با آخرین شیوه‌ها و فناوری‌ها همگام شود. حتی امروزه، تمرکز اصلی توسعه‌دهنگان موتور بر این است که هم قوی‌ترین ابزار ممکن را برای صنعت بازی‌ سازی ارائه کند و هم استفاده از موتور را برای توسعه‌دهندگان بازی با هر سطح مهارتی فراهم کند. آنها همچنین دامنه دسترسی خود را به سایر صنایع گسترش داده و با توسعه موتور 3 بعدی بلادرنگ توانسته‌اند تا یونیتی را به یکی از قدرت‌مند‌ترین موتور‌های بازی‌ سازی تبدیل کنند.

UNITY

ویژگی‌های کلیدی

بیایید در مورد ویژگی‌های کلیدی که این موتور ارائه می‌دهد، صحبت کنیم تا متوجه شویم چرا این موتور این مقدار محبوب شده‌است.

پشتیبانی از گرافیک سه‌بعدی و دو‌بعدی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، Unity از گرافیک های سه‌بعدی و دو‌بعدی پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا سبک بازی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در هر نوع گرافیکی نیز می‌توانید ابزار‌های متعدد و قدرت‌مندی را بیابید که می‌توانند به شما در ساخت بهتر بازی کمک کنند (مانند برش ورق sprite برای بازی‌هایی با گرافیک‌ دو‌بعدی). یونیتی حتی دارای API‌های اسکریپتی و مخصوصی است که گزینه‌های زیادی برای هر سبکی در اختیار شما قرار می‌دهند. ابزار‌های ‌گرافیک سه‌بعدی نیز مجموعه‌ای بسیار قوی از ابزارها را با توانایی ایجاد مواد سفارشی، ساخت سایه‌بان با Graph Shader، سفارشی کردن نور، استفاده از جلوه‌های پس از پردازش و موارد دیگر را به شما ارائه می‌دهد. حتی می‌توانید زمین سه‌بعدی ساخته و یا نقشه‌های دوبعدی را درست در خود موتور ایجاد کنید، بنابراین مجموعه‌ای از ابزارهای بسیار قدرت‌مند برای استفاده از هر گرافیکی که دوست دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

کنترل آسان پروژه

Unity یک روش بسیار شفاف برای مدیریت بازی به شما ارائه می‌دهد. در هر مرحله از پروژه، Unity به چندین بخش تقسیم می‌شود و هر بخش شامل تمام اشیاء بازی مورد نیاز برای استفاده کاربر است؛ چه پس‌زمینه، شخصیت بازیکن، دشمن، گلوله یا چیز دیگری. یونیتی همچنین توانایی برقراری رابطه والد-فرزند بین اشیاء را ارائه می‌دهد، که اضافه کردن چندین ویژگی به یک یا چند شی را امکان‌پذیر می‌کند. فراتر از این، یونیتی همچنین دارای ابزار Inspector است که به شما امکان دسترسی سریع به تمام ویژگی‌های یک شی را می‌دهد، به این معنی که می‌توانید به سرعت همه چیز را بدون نیاز به رجوع کردن به کدش تغییر دهید.

unity-Pro

‌APIهای آماده

یونیتی درای یک API برنامه‌نویسی قدرتمند است که به شما امکان دسترسی سریع به متداول‌ترین ویژگی‌های مورد نیازتان را می‌دهد. این شامل ویژگی‌های کلی بازی و همچنین فراخوانی APIهای خاص است. به علاوه تمام این‌ها، می‌توانید عناصر UI خود را از طریق خود موتور تنظیم کنید، مانند رنگ متن، ترتیب و چینش بخش‌ها و غیره. این برای همه چیزهایی که از Unity Inspector قابل دسترسی است نیز صدق می‌کند.

پشتیبانی از کراس پلتفرم

بازی‌هایی که توسط یونیتی ساخته می‌شوند از تعداد زیادی پلتفرم پشتیبانی می‌کنند. با ساخت بازی در یونیتی شما می‌توانید بازی‌های خود را برای Android ،iOS ،Windows ،MacOS ،Linux ،PS4 ،Xbox One و غیره بهینه و صادر کنید. اگر می‌خواهید بازی خود را روی وب امتحان کنید، می‌توانید از بازی‌های خود با HTML5 خروجی بگیرید. این موتور همچنین باعث می‌شود که شما مجبور باشید تا حد امکان تغییرات کمتری را برای ساخت‌ نسخه‌های مختلف در بازی ایجاد کنید و نیاز به داشتن چندین نسخه از پروژه خود برای هر پلتفرم نداشته باشید.

unity mobile rendring

واقعیت مجازی و قابلیت‌های واقعیت افزوده

وقتی صحبت از VR و AR می‌شود، باید انتظار فناوری‌های جدیدتری را داشته داشیم، Unity یکی از حامیان کلیدی برای توسعه بازی‌ها بر پایه VR و AR است. برای VR، بسته‌های متعددی در دسترس هستند که تقریباً از تمام هدست‌های واقعیت مجازی موجود پشتیبانی می‌کنند و دائماً به‌روزرسانی می‌شوند. حتی می‌توانید بازی‌های VR خود را در خود Unity تست کنید. با وجود تمامی این بسته‌ها، نمی‌توان AR را پشت سر گذاشت. یونیتی همچنین بنیاد AR را ارائه می‌دهد که خودش آن را ساخته تا به توسعه دهندگان اجازه دهد برنامه‌های واقعیت افزوده را برای اندروید و iOS به طور همزمان ایجاد کرده و نیازی به پروژه‌های جداگانه نداشته باشند.

Unity هم‌اکنون دارای جعبه‌ ابزار تعامل XR است تا توسعه بازی‌های VR و AR را آسان‌تر کند. پس همین بس که بگوییم یونیتی یکی از بزرگترین حامیان فناوری‌های XR است.

فروشگاه بزرگ Asset Store

فرقی نمی‌کند که به دارایی‌های گرافیکی، قالب‌های سبک بازی خاص، صدا، جلوه‌های ذرات یا چیز دیگری نیاز دارید یا خیر، Unity شما را تحت پوشش قرار داده است. فروشگاه Asset Store دارای انواع اسکریپت‌های پولی و رایگان است که می‌توانید در هر پروژه‌ای از آنها استفاده کنید. در حالی که خود یونیتی برخی از این موارد را توسعه داده است، بسیاری از آن‌ها نیز توسط خود توسعه‌ دهندگان مستقل و کاربران یونیتی ساخته شده‌اند، به این معنی که شما تنوع زیادی برای انتخاب دارید. به علاوه، Unity یک دانلود منیجر برای استفاده از Asset Store در اختیار شما قرار می‌دهد که کار با آن را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 manager packages

بسته‌های توسعه یافته یونیتی

در همان روشی که در بالا ذکر شد، خود یونیتی تعداد زیادی بسته و دارایی توسعه یافته را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که عملکرد موتور را به روش‌های مفیدی گسترش می‌دهد. به عنوان مثال، بسته Bolt راهی برای پیاده‌سازی اسکریپت بصری در موتور Unity ارائه می‌دهد. در همین حال، Unity Playground یک چارچوب بازی دو‌بعدی ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی بازی خود را توسعه دهید. همه چیز از مدل‌های ساده گرفته تا کیت‌های بازی مختلف توسط یونیتی به صورت رایگان ارائه می‌شود و دسترسی به آنها به شدت راحت است (متاسفانه Unity ایران را تحریم کرده و برای استفاده از Asset Store و دانلود یونیتی باید آی‌پی را تغییر دهید).

رندر داخلی یونیتی

رندر کردن گرافیک روی صفحه‌نمایش کامپیوتر کار ساده‌ای نیست و نحوه انجام این کار می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد بازی‌های شما داشته باشد. به همین دلیل است که Unity چندین گزینه داخلی برای رندر ارائه کرده است که می‌توانید از آنها برای انتقال بازی خود از صحنه به صفحه نمایش استفاده کنید. این به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا خط لوله رندر را انتخاب کنند که به بهترین وجه با پروژه‌های آنها و نیازهای گرافیکی آن پروژه‌ها مطابقت پیدا می‌کند. علاوه بر این، Unity همچنین Scriptable Render Pipeline API را ارائه می‌دهد، که به توسعه‌ دهندگان اجازه می‌دهد در صورت تمایل، خط رندر خود را ایجاد کنند. بنابراین، آزادی زیادی از نظر نحوه رندر شدن بازی برای بازیکنان وجود دارد.

unity asset store

ابزارهای ساخت انیمیشن و گیم‌پلی

Unity مجموعه‌ای قوی از ابزارهای ساخت انیمیشن را ارائه می‌دهد که برای گرافیک‌های سه‌بعدی و دو‌بعدی کار می‌کنند. در حالی که شما کاملاً می‌توانید انیمیشن‌ها را از برنامه دیگری مانند Blender وارد کنید، Unity به شما این امکان را نیز می‌دهد که پروژه‌های خود را دقیقاً در خود موتور متحرک کنید. این شامل تنظیم موقعیت و چرخش کلی یک جسم، برای دستکاری فیزیکی استخوان‌ها در یک مدل سه‌بعدی است. یونیتی حتی به شما امکان اضافه کردن استخوان بندی به تصاویر دو‌بعدی را ارائه می‌دهد. البته می‌توان به همه این ویژگی‌ها از Scripting API نیز دسترسی داشت که به شما کنترل بی‌نظیری بر نحوه عملکرد انیمیشن‌هایتان ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، سیستم Animator آن به شما امکان می‌دهد به راحتی یک ماشین حالت انیمیشنی ایجاد کنید. این بدان معناست که شما نه تنها می‌توانید انیمیشن‌ها را بر اساس کاری که بازیکن انجام می‌دهد (مانند پریدن) پخش کنید، بلکه می‌توانید بین هر انیمیشن به طور مناسب و روان فاصله تنظیم کنید. به علاوه، از آنجایی که Animator به سبک نمودار بصری‌تری ارائه می‌شود، درک آن به طور شگفت‌انگیزی آسان است.

سازگاری با سایر صنایع

باید بدانید که یونیتی قبل از هر چیز یک موتور بازی است و این همان بخشی است که ما روی آن تمرکز می‌کنیم، شایان ذکر است که یونیتی نیز از راه خود برای افزودن ویژگی‌ها و مکمل‌هایی برای مفید کردن این موتور برای سایر صنایع تلاش کرده است. به عنوان مثال، Unity به دلیل گزینه‌های مختلف رندرینگ و ابزارهای انیمیشن، در واقع می‌تواند برای ساخت فیلم‌های CG با کیفیت بالا استفاده شود که بسیاری از فیلم‌سازان مستقل از آن بهره برده‌اند. یونیتی همچنین مواردی مانند Unity Reflect را ایجاد کرده است تا به توسعه‌ دهندگان ساختمان راهی برای تجسم پروژه‌های خود و اتصال آنها با سایر نرم‌افزارهای CAD ارائه دهد. نمونه‌های بسیار بیشتری وجود دارد، اما واضح است که یونیتی به راحتی می‌تواند فراتر از آنچه برای آن ساخته شده گسترش یابد.

ابزار تجزیه و تحلیل

با کسب مهارت‌های بیشتر به عنوان یک توسعه دهنده بازی، داشتن انواع ابزارهای تحلیلی ضروری‌تر می‌شود. Unity چندین ابزار برای تجزیه و تحلیل پروژه ارائه می‌دهد که شامل ابزار‌هایی برای ردیابی مشکلات عملکرد و ابزارهایی برای مشاهده نحوه تعامل بازیکنان با پروژه بازی شما می‌شوند. علاوه بر این، یونیتی همچنین چندین راه برای بهبود اشکال زدایی با این ابزارها را ارائه داده است که راهی قوی برای درک هر جنبه‌ای از بازی شما ارائه‌ می‌دهد.

what can we do with unity

آنچه می‌توان با یونیتی ساخت

اساسا، تنها چیزی که نمی‌توانید در Unity بسازید، تخیل‌تان است. آیا می‌خواهید بازی‌های RPG، بازی‌های بقا و پلتفرمر بسازید؟ Unity می‌تواند این کار را انجام دهد. آیا می‌خواهید یک انیمیشن کوتاه بسازید؟ Unity می‌تواند این کار را انجام دهد. آیا می‌خواهید یک بازی یا انیمیشن بر پایه VR بسازید؟ Unity می‌تواند این کار را انجام دهد.

همانطور که احتمالا تا الان متوجه شدید، فرصت‌ها و ابزارهای بی‌پایانی وجود دارد که یونیتی را به یک موتور محبوب برای هر صنعتی تبدیل کرده است. در واقع، تعداد زیادی بازی محبوب وجود دارد که با موتور Unity ساخته شده‌اند. به طور مثال بازی‌هایی مثل Subnautica ،Cuphead ،Hollow Knight ،Fall Guys Pokémon Go ،Valheim ،Genshin Impact ،Untitled Goose Game و خیلی بیشتر! در واقع، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بیشتر به تحقیق درباره یونیتی بپردازید تا با بازی‌های محبوب بیشتری که توسط یونیتی ساخته شده‌اند، آشنا شوید!

چرا یونیتی را انتخاب کنید

از آنجایی که موتورهای بازی سازی زیادی در دسترس هستند، ممکن است تعجب کنید که چرا باید Unity را انتخاب کنید. در این لیست، ما به دلایل اصلی اینکه چرا Unity یک موتور فوق‌العاده برای نیازهای توسعه بازی شماست، خواهیم پرداخت.

برای اکثر توسعه دهندگان مبتدی، این برنامه رایگان است!

آیا بیش از 100 هزار دلار در پروژه‌های ساخته شده توسط یونیتی خود درآمد کسب می‌کنید؟ نه؟ خب، پس استفاده از Unity کاملا رایگان است. حتی می‌توانید بازی‌هایی را که با Unity می‌سازید، با استفاده از نسخه رایگان بفروشید. تنها زمانی که به آستانه 100 هزار دلار رسیدید باید نگران مجوزهای گران قیمت باشید. برای شروع، لازم نیست نگران این هزینه‌های اضافی باشید و می‌توانید روی فرآیند توسعه بازی تمرکز کنید.

مبتدی پسند است

در حالی که یک منحنی یادگیری مختصر در درک رابط کاربری Unity وجود دارد، اما استفاده از Unity بسیار ساده است. همانطور که در بالا ذکر شد، درک معماری Unity بسیار آسان است و اضافه کردن اشیا به سادگی یک کلیک راست کردن رخ می‌دهد. به‌علاوه، با Unity Inspector، بیشتر ویژگی‌ها به راحتی در معرض دید قرار می‌گیرند و می‌توان آنها را از طریق خود موتور تنظیم کرد. اگر هم کد‌نویسی بلد نیستید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد، یونیتی کیت‌ها و فریم‌ورک‌هایی را ارائه می‌کند تا اگر آمادگی یادگیری #C را ندارید، به توسعه بازی خود ادامه دهید، بنابراین مبتدی بودن یکی از تخصص‌های این موتور بازی سازی است.

unity ar

قدرتمند و همه کاره

در مورد ویژگی‌های فوق شکی وجود ندارد که Unity تقریباً قادر به انجام هر کاری است. با این موتور رندر پر‌قدرت می‌توانید حتی از سنگین‌ترین پروژه‌های گرافیکی خروجی بگیرید. در عین حال، یونیتی قوی‌ترین ابزارها را از ساخت انیمیشن گرفته تا Shader Graph ارائه می‌کند که اساساً از هر نوع بازی یا پروژه‌ای که می‌خواهید بسازید، پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، به راحتی می‌توان گفت که یونیتی تقریباً برای هر چیزی آماده است.

جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان

وقتی می‌گوییم یونیتی یکی از محبوب‌ترین موتورها است، به معنی وجود حوزه‌های متعددی از بحث و گفتگو در Unity است. با یک جامعه بزرگتر، این بدان معنی است که شما فرصت‌های بیشتری برای شبکه‌سازی و دریافت کمک در مورد هر نوع مشکل کدنویسی که ممکن است در حین توسعه تجربه کنید، دارید.

VR-Unity

پشتیبانی از VR و AR

در حالی که تعداد کمی از موتورها مانند Unreal Engine و Unity از VR و AR پشتیبانی می‌کنند، تعداد کمی به خوبی Unity هستند. یونیتی فعالانه از این فناوری‌ها به هر طریقی که ممکن است، پشتیبانی می‌کند و تقریباً از ابتدای ظهورشان با آن‌ها همراه بوده است. اگر به توسعه پروژه‌هایی با پایه این فناوری‌ها علاقه دارید، Unity می‌تواند بهترین گزینه موجود باشد.

یونیتی مرتبا به‌روز می‌شود

در حالی که برخی از موتورها و فریم‌ورک‌ها از مد افتاده و پشتیبانی توسعه‌دهندگان و جامعه را از دست می‌دهند؛ Unity بطور مداوم توسط Unity Technologies به ‌روز می‌شود، خواه این بخاطر بسته‌هایی باشد که به طور بومی با Unity استفاده می‌شوند و یا بخاطر خود موتور. هر سال یک نسخه اصلی و جدید‌تر از Unity با ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیزی که قبلاً دیده نشده بود، ایجاد می‌شود. بنابراین، توسعه بازی با این موتور مرتبا ساده‌تر و آسان‌تر می‌شود زیرا ویژگی‌ها و ابزارهای بیشتری برای کمک به توسعه دهندگان به آن افزوده می‌شود.

Asset Store نعمت بسیار بزرگی است

دریافت اسکریپت آماده برای بازی‌ها می‌تواند دردسرساز باشد. به خصوص اگر بیشتر به برنامه نویسی علاقه دارید یا مشتاق هستید ایده بازی خود را نمونه سازی کنید، معمولاً چیزی نیست که بخواهید با آن سر و کار داشته باشید. بنابراین، داشتن چنین فروشگاه عظیمی واقعا یک نعمت است. چنین فروشگاهی به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت اسکریپت‌های مورد نیاز خود را دریافت کرده و تنها با چند کلیک آنها را در پروژه خود پیاده سازی کنید. این بدان معناست که می‌توانید روی چیزهایی تمرکز کنید که برایتان مهم است و فقط مطمئن شوید که بازی قبل از هر چیز سرگرم‌کننده است.

unity enviroment

منابع یادگیری بسیاری وجود دارد

Unity دارای منابع یادگیری زیادی است. چه بخواهید چیزی به آسانی یک پلتفرمر بسازید یا چیزی به پیچیدگی یک نبرد بتل‌رویال چند نفره، آموزش‌های بی‌پایانی برای کمک به شما وجود دارد. با این تنوع آموزش، معمولاً می‌توانید چیزی را پیدا کنید که مناسب سبک یادگیری خود شما باشد. بنابراین، نگران منابع آموزشی نباشید.

بهترین موتورها برای توسعه بازی‌های موبایل است

همانطور که یونیتی به طور فعال از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند، بر سازگاری با دستگاه‌های تلفن همراه نیز تاکید زیادی دارد. نه تنها Scripting API آن در بیشتر موارد برای توسعه تلفن همراه مناسب است، بلکه ابزارهای زیادی برای پشتیبانی از توسعه تلفن همراه ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، با Unity Device Simulator جدیدتر، می‌توانید نحوه نمایش بازی را در دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید.

unity learn

چگونه یونیتی را یاد بگیریم

اگر به یونیتی علاقه‌مند شده و آماده دانلود Unity و ساخت بازی با آن هستید؛ می‌بایست آن را یاد بگیرید. همانطور که در بالا گفتیم منابع آموزشی بسیاری برای یونیتی وجود دارد که هر کجای دنیا و با هر زبانی در دسترس هستند. در ایران نیز منابع آموزشی بسیاری وجود دارد هرچند که ما پیشنهاد می‌دهیم که از منابع خارجی و خود یونیتی استفاده کنید زیرا که مطالب بیشتری را پوشش داده و جامع‌تر هستند.

ما Unity را به اندازه کافی و جامع پوشش دادیم تا شما متوجه شوید که یونیتی چیست و چه می‌کند. حال می‌توانید آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، Unity هنوز هم یکی از محبوب‌ترین موتورهاست. چه در حال ساخت بازی باشید و چه به گرافیک سه‌بعدی بلادرنگ برای صنایع دیگر نیاز داشته باشید، یونیتی از هر لحاظ بهترین گزینه است. بنابراین، مطمئن باشید یادگیری استفاده از Unity یک گزینه عالی برای توسعه دهندگان مشتاق بازی است. صرف نظر از این، اکنون باید برای تصمیم گیری خود در مورد یونیتی مجهزتر شده باشید. امیدواریم به زودی Unity را دانلود کنید و منتظر پروژه‌های آینده خود باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH