روسیه حضور سایر کشورها در ایستگاه فضایی بین‌المللی را مشروط به لغو تحریم‌ها کرد

رئیس آژانس فضایی روسیه اخیرا اعلام کرد که این کشور تا زمان لغو تحریم‌های اعمال شده علیه خود، همکاری با سایر کشورها در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را متوقف خواهد کرد. دیمیتری روگوزین؛ رئیس آژانس فضایی روسیه اخیرا با انتشار توئیتی این خبر را اعلام کرد. آقای روگوزین در این توئیت ادعا می‌کند که نامه‌های وی پیش‌تر برای ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) ارسال شده است. در این نامه از سازمان‌های فوق درخواست شده تا کلیه تحریم‌های وضع شده علیه روسیه را لغو نمایند؛ در غیر این‌صورت با ممنوعیت‌های روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی مواجه خواهند شد. همچنین وی تصاویری از پاسخ هر کشور را منتشر کرده است. بر این اساس آژانس فضایی کانادا دریافت چنین نامه‌ای را تائید کرده؛ اما از اظهارنظر بیش‌تر در این رابطه خودداری نموده است. با این‌حال ناسا و آژانس فضایی اروپا تاکنون هیچ پاسخی به این نامه نداده‌اند.

با این‌حال نامه‌ای که ظاهرا امضاء بیل نلسون؛ مدیر ناسا روی آن نقش بسته است؛ اعلام می‌کند: “ایالات‌متحده به حمایت از همکاری در حوزه فضایی خصوصا فعالیت‌های مربوط به بهره‌برداری از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط کشورهای اروپایی، روسیه، کانادا و ژاپن ادامه خواهد داد. قوانین کنونی و جدید ایالات‌متحده در زمینه کنترل صادرات، مجوز ادامه همکاری میان این کشور و روسیه جهت اطمینان از تداوم عملیات ایمن در ایستگاه فضایی بین‌المللی را صادر می‌کنند.”

آژانس فضایی کانادا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما به شما اطمینان می‌دهیم که کانادا به حمایت از برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه داده و به عملکرد ایمن و موفقیت‌آمیز این مجموعه متعهد خواهد بود.” در عین‌حال جوزف اشباخر؛ رئیس آژانس فضایی اروپا ادعا می‌کند که هم‌اکنون درخواست آقای روگوزین جهت بررسی به کشورهای عضو این آژانس ارجاع داده شده است.

روسیه با تنها برگ برنده خود که از قضا دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ بازی می‌کند

دیمیتری روگوزین در توئیت اخیر خود اعلام کرد: “موضع شرکای ما کاملا روشن است: تحریم‌ها کاهش نخواهند یافت! این تحریم‌ها با هدف سرکوب اقتصاد روسیه و سوق دادن مردم ما به سمت ناامیدی و گرسنگی عملیاتی می‌شوند.” همچنین وی اعلام کرد که روسیه به‌زودی برای ممنوعیت کامل همکاری آژانس فضایی بین‌‌المللی با سایر کشورها، تاریخ مشخصی را تعیین خواهد کرد.

آقای روگوزین پیش‌تر اعلام کرده بود که اعمال تحریم‌ها می‌تواند همکاری آمریکا و روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تضعیف نماید. با اعمال تحریم‌‌های ایالات‌متحده علیه روسیه در ماه فوریه، وی نسبت به این اقدام به شدت واکنش نشان داد. به گفته وی در صورت عدم مداخله روسیه، ایستگاه فضایی احتمالا روی زمین سقوط خواهد کرد. کارشناسان نیز تائید می‌کنند که کناره‌گیری روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی، تبعات زیان‌بار جدی را به‌دنبال خواهد داشت؛ چرا که ناسا به منظور حفظ موقعیت و جهت‌گیری ایستگاه فضایی بین‌المللی به کمک‌های روسیه متکی است.

ناسا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که روسیه در حال تلاش برای تمدید همکاری خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030 است. با این‌حال با توجه به اظهارات دیمیتری روگوزین، تحقق این سناریو امری بعید به‌نظر می‌رسد. اوایل هفته جاری، مارک واندرهی؛ فضانورد ناسا در کنار 2 فضانورد روس با فضاپیمای روسی سایوز به سلامت به زمین بازگشتند. پیش‌تر این نگرانی وجود داشت که روسیه از بازگرداندن فضانورد آمریکایی به زمین امتناع نماید. با این‌حال روسیه دست به چنین کاری نزد و اعلام کرد که مارک واندرهی را در فضا به حال خود رها نخواهد کرد.

1 در مورد “روسیه حضور سایر کشورها در ایستگاه فضایی بین‌المللی را مشروط به لغو تحریم‌ها کرد”

  1. سلام.
    باز هم روسیه شرف داره به آمریکا و متحدین بی شرافتش.
    تحریم فقط وسیله ای برای گرسنگی مردم و وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم هست.
    خدا را شکر که نقاب آمریکا و متحدینش برداشته شده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH