5 قابلیت چیپست اگزینوس 9820 که موجب برتری گلکسی S10 در مقابل رقبا می‌شود!

دیروز سامسونگ از تراشه اگزینوس 9820 به عنوان چیپست پرچمدار جدید خود پرده برداشت که انتظار می‌رود مغز متفکر گوشی‌هایی نظیر سری گلکسی S10 و گلکسی نوت 10 باشد. حال قصد داریم در این مقاله به بررسی توانایی‌ها و قابلیت‌های این چیپست بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت سامسونگ بپردازیم. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

آن‌طور که از اطلاعات درج شده برای این چیپست در وب‌سایت رسمی سامسونگ بر می‌آید، به نظر با یک غول توانمند روبرو هستیم که قطعا حرف‌های زیادی در مقابل بزرگانی چون اپل A12 بایونیک، کایرین 980 و اسنپدراگون 8150 برای گفتن خواهد داشت. اگر چه هنوز دقیقا نمی‌دانیم که آیا همه مدل‌های سری گلکسی S10 و گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ از این چیپست بهره‌مند خواهند شد یا خیر، اما آن‌چه که مشخص است، قابلیت‌های منحصر به‌فرد موجود در اگزینوس 9820 موجب برتری گوشی‌های مجهز به این تراشه از سری گلکسی S10 در مقابل رقبا خواهد شد. در ادامه با این قابلیت‌ها بیش‌تر آشنا خواهید شد.


«ضبط ویدیوهای 8K با نرخ 30 و ویدیوهای 4K با نرخ 150 فریم بر ثانیه»

چیپست اگزینوس 9820 به لطف کدک چند فرمته خود (MFC or multi-format codec) قادر به ضبط و پخش ویدیوهای 8K با نرخ 30 و ویدیوهای 4K با نرخ 150 فریم بر ثانیه خواهد بود. اگر چه این موضوع لزوما به معنای بهره‌مندی گلکسی S10 از نمایشگری با رزولوشن بالاتر در مقایسه به نسل‌های قبلی نخواهد بود، اما این مفهوم را خواهد رساند که این گوشی توانایی خروج سیگنال‌های تصویری با این کیفیت به نمایشگرهای بزرگ‌تر را داراست. در واقع باید انتظار رندرینگ 10 بیتی ویدیوها و پشتیبانی کامل از محتواهای HDR را از گلکسی S10 داشت.


« ایجاد سطح جدیدی از توانایی‌های تصویربرداری»

گوشی‌های بهره‌مند از این تراشه می‌توانند تصاویری را ثبت کنند که از اطلاعات هم‌زمان پنج لنز دوربین به دست آمده است. این مورد را باید به وجود پردازنده سیگنال تصویر (ISP or image signal processor) جدید در تراشه اگزینوس 9820 نسبت داد که ظاهرا با کارهای اعجاب‌انگیز خود می‌تواند کیفیت تصاویر را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش داده و عمل فوکوس را به کمک سنسورهای مادون قرمز (یا همان امواج فروسرخ) به طرز خارق‌العاده‌ای سریع انجام دهد.


«مودم فوق سریعی از دسته LTE-Advanced Pro»

سامسونگ شاهکاری به نمایش گذاشته و تراشه اگزینوس 9820 را به مودمی از نسل LTE-Advanced Pro جدید مجهز کرده که در بحث پهنای باند و سرعت اینترنت موبایل در جهان، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. این مودم به لطف تجمیع حامل 8 برابری (8x CA or carrier aggregation) توانسته به سرعت دانلود 2 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. هم‌چنین سرعت آپلود در این مودم نیز به رقم بی‌نظیر 316 مگابیت بر ثانیه رسیده است. اگر چه شاید کسی در دنیای واقعی به چنین سرعت‌هایی دست پیدا نکند، اما خوشحالیم که می‌بینیم تکنولوژی برای دستیابی به چنین پهنای باندی آماده بوده و رسیدن به چنین سرعت‌هایی در گوشی‌های تلفن همراه دیگر یک رویا نیست.


« عملکردی توسعه یافته برای گیمرها»

سامسونگ اشاره کرد که چیپست اگزینوس 9820 در مقایسه با تراشه اگزینوس 9810، تا 40 درصد عملکرد سریع‌تر و بهتری داشته و در بخش مدیریت و کاهش مصرف انرژی نیز با بهبود 35 درصدی روبرو شده است. در این چیپست از پردازنده 12 هسته‌ای Mali-G76 MP12 به عنوان واحد پردازش گرافیکی (GPU) استفاده شده که عملکرد خارق‌العاده‌ای از خود به جای خواهد گذاشت. بد نیست بدانید تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی چیپست کایرین 980 هواوی برابر با 10 است.


«حضور هوش مصنوعی پیشرفته»

به لطف شتاب دهنده هوش مصنوعی یا همان واحد پردازش عصبی (NPU or Neural Processing Unit) موجود در چیپست اگزینوس 9820، این تراشه قادر است که پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در خود دیوایس به انجام برساند. این شیوه بسیار بهتر از روش قبلی (موسوم به AI Tasks) است که در آن می‌بایست وظایف مورد نظر از طریق اینترنت به سرورهای موجود در مایل‌ها دورتر فرستاده می‌شدند تا پردازش شوند. اصولا هر چه یک کار به اینترنت وابستگی کم‌تری داشته باشد، بهتر است. لذا ما از این اتفاق جدید به نیکی یاد می‌کنیم.

زمان عرضه گلکسی S10

مطابق اطلاعاتی که سامسونگ منتشر کرده، انتظار می‌رود که تولید انبوه چیپست اگزینوس 9820 تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود. این زمان‌بندی برای معرفی گوشی‌های سری گلکسی S10 در روز 24 فوریه (یک‌شنبه 5 اسفند) و عرضه احتمالی این دستگاه یک هفته پس از رونمایی رسمی از آن بسیار مناسب خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH