آیا اینستاگرام به دلیل نمایش متعدد تبلیغات، روح خود را از دست داده است؟

اینستاگرام که در حال حاضر به کمپانی متا تعلق دارد در طول سال‌های فعالیتش از یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس به یک شبکه اجتماعی همه‌کاره تبدیل شده است که به اشتراک‌ گذاشتن عکس‌ها فقط یکی از امکانات آن محسوب می‌شود. حالا این برنامه برای بسیاری از کاربران به مرکزی برای اشتراک‌گذاری سریع کلیپ‌های ویدیویی در قالب پست و استوری، برقراری تماس‌های صوتی و تصویری و اتاق‌های چت با دیگران نیز تبدیل شده است.

در حقیقت این روزها اینستاگرام یک بازار بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است‌ و کاربرانش مثل فروشندگانی هستند که بیش از حد برای جلب توجه رقابت می‌کند.

آنچه خواندید نظر کوین سیستروم، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام است. او همه چیز را این طور می‌بیند و این مطالب را طی یک مصاحبه منتشر شده در پادکست جدید این هفته با ژورنالیست قدیمی دنیای تکنولوژی، کارا سویشر گفته است.

سیستروم در آخرین اپیزود پادکست On with Kara Swisher گفت: من فکر می‌کنم ما روح و ماهیت اینستاگرام را از دست داده‌ایم؛ این برنامه برای دیدن آنچه دوستان و خانواده پست می‌کنند ساخته شده بود. فکر می‌کنم بزرگترین نگرانی من درباره اینستاگرام، تبلیغاتی شدن بیش از حد آن است.

این اینستاگرامی نیست که ما شروع کردیم!

شرکت مادر اینستاگرام در حال حاضر تحت فشارهای مالی قرار گرفته و به دلایلی از قبیل کاهش درآمد تبلیغاتی، مشکلات اقتصادی و تغییرات حریم خصوصی iOS، میلیاردها دلار درآمد خود را از دست داده است. در نتیجه، امپراتوری رسانه‌های اجتماعی متعلق به مارک زاکربرگ در هفته‌های اخیر موج‌های گسترده‌ای از اخراج‌ها را شروع کرده و موارد بیشتری در راه است.

با این حال، تلاش متا برای تجاری‌سازی اینستاگرام به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و یکی از دلایل اختلاف نظر بین زاکربرگ و بنیان‌گذاران آن بود که آن‌ها را به‌کلی از شرکت کنار گذاشته است.

جدیدترین سرمایه‌گذاری بنیان‌گذاران اینستاگرام یک برنامه خبری به نام Artifact با فید پیمایش عمودی است که Apple News را به یاد می‌آورد و از هوش مصنوعی برای اطلاع از محتوای مورد علاقه کاربرانش استفاده می‌کند. این برنامه دارای رابط بصری جذاب و تمیزی است و جز این هم انتظار نمی‌رود؛ به هر حال توسط سازندگان اینستاگرام ساخته شده است.

در عین حال، سیستروم در بخش‌های دیگری از گفتگو با سویشر ابراز تاسف کرد از این که اینستاگرام باعث می‌شود کاربران اساساً زندگی خود را تغییر دهند و ظواهر بی‌نقصی از خود را به دیگران نشان دهند که لزوماً با واقعیت مطابقت ندارد. او ادامه داد: «زندگی واقعاً سخت است، هر آنچه مردم در اینستاگرام پست می‌کنند، فقط نوک کوه یخ است. این مسابقه تا انتها برای این است که چه کسی می‌تواند کامل‌ترین باشد.»

حالا در واقع همانند تیک‌تاک هستید؟

اتفاقاً متا در حال اجرای فرایندی شبیه تیک‌تاک در کل اکوسیستم خودش است، از جمله این که ریلز را به اینستاگرام اضافه کرده، استوری‌ها را به فیس‌بوک اضافه کرده، و پست‌ها و محتوا را بین اینستاگرام و فیس‌بوک متقابلا تبلیغ می‌کند. این عملکرد متکی به یک موتور هوش مصنوعی شبیه به تیک‌‌تاک در پس زمینه هر دو برنامه است که محتوای افراد و برندهایی را که کاربران در حال حاضر دنبال نمی‌کنند، به آنها نشان می‌دهد؛ دقیقا مانند تیک‌تاک.

گفته می‌شود، احتمال دارد دولت بایدن فعالیت تیک‌تاک را در ایالات متحده ممنوع کند، در این صورت واضح است که این کار زمینه را برای رشد بیشتر متا فراهم می‌کند و بدون شک تجارت تبلیغات متا را بهبود می‌بخشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH